HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

«Չենք կարող շարունակել սովետական ջայլամային քաղաքականությունը»

Թեև պաշտոնապես դեռևս չի հայտարարվել, բայց արդեն հայտնի է, որ գրողների միության նորընտիր նախագահ Էդուարդ Միլիտոնյանը կստանա գրականության գծով պետական մրցանակ: Իսկ մրցանակի գումարային չափը 5 մլն դրամ է: Մրցույթից հետո ԳՄ-ից դուրս գալու մասին դիմումներ գրեցին գրականագետներ Հասմիկ Հակոբյանն ու Արքմենիկ Նիկողոսյանը, ովքեր ընդգրկվել էին մրցույթի հանձնաժողովի կազմում: Հասմիկի ասելով՝ հանձնաժողովի անդամներին ընտրում է մշակույթի նախարարությունը՝ ըստ գիտական հոդվածների տվյալների: «Հետաքրքիր է, որ այս հանձնաժողովներում անունները շատ կրկնվում են: Կան մարդիկ, ովքեր անընդհատ տարբեր հանձնաժողովներում են՝ մի տարի մրցանակ են տալիս, մյուս տարի ստանում են: Թեպետ իրենք նշում էին, որ իրենք մրցանակը ստացել էին, և  առավելագույնն ազնիվ կլինեն, բայց մյուս կողմից՝ եթե մրցանակ ես ստացել, ուրեմն, այդ հանձնաժողովից դուրս ինչ-որ մեկին պարտական ես եղել, ինչը հետագայում պետք է փոխհատուցես»,- ասում է Հասմիկը՝ ավելացնելով, որ ինքը լավ կամ վատ բան չի ասում այդ մարդկանց մասին:

-Երբ խոսք է գնում այդ մարդկանց անաչառության մասին, համոզված եմ, որ այդ մարդիկ ինչ-որ մեկի թելադրանքով չեն տվել այդ մրցանակը, բայց  մարդկանց մոտ կա ներքին շղթայաբար եկող իներցիա, որ ինքը տալիս է մրցանակն այն մարդուն, ում տարիներ շարունակ ճանաչել է և, կարծես, պարտական է դրանում: Այսինքն՝ պարտադիր չէ, որ ինչ-որ մեկն ասի, որ մրցանակը տվեք այսինչին:

-Դա ենթադրո՞ւմ է, թե որքան էլ հանճարեղ լինի տվյալ գրական գործը, միևնույնն է՝ մրցանակը ստանալու է նա, ում անունն ավելի ծանոթ է:

-Մրցանակները մի տեսակ իներցիայով են տրվում՝ հեղինակների հաջորդականությամբ: Եթե ընդունենք, որ այսօր մրցանակ ստացել է Էդուարդ Միլիտոնյանը, մի քանի տարի հետո գուցե ստանա Գուրգեն Խանջյանը, 30 տարի հետո՝ տարիքային շեմին հասնելու համար Հրաչ Սարիբեկյանը, 40 տարի պետք է սպասի մեկ ավելի երիտասարդ բանաստեղծ: Վաղ թե ուշ, կարծես, բոլորը ստանալու են այդ մրցանակը:

-Ժամանակագրությո՞ւնն է էականը:

-Այս դեպքում հեղինակի տարիքը մեծ նշանակություն ունի: Գիրքը հաճախ տալիս են ոչ թե գեղարվեստական արժեքի, այլ գրականության մեջ արած վաստակի համար: Սա գուցե փոքր-ինչ մեղմացուցիչ հանգամանք է, բայց դա կոտրում է գրական ընթացքը գեղարվեստական գրականություն ստեղծելու համար: Այսինքն՝ հնարավոր է, որ մարդը գրել է լավ վեպ և այլևս այդպիսի վեպ չի գրելու հետագայում, դա ենթադրո՞ւմ է, որ մենք իրեն գրական մրցանակ պետք է չտանք, այլ պետք է  սպասենք 30-40 տարի, որ նա ծերանա: Եթե մարդը 30-40 տարեկանում է ստեղծել այդ լավ գրականությունը, ինչո՞ւ դա չնկատենք և այսօր չարժևորենք դա:

Աշխարհում առհասարակ մրցանակներ տրվում են գեղարվեստական երկերի շուրջ հետաքրքրություն ստեղծելու համար, մինչդեռ մեզ մոտ հակառակն է արվում՝ անընդհատ թաքցնում ենք մրցանակին ներկայացված գրքերը: Այդ գրքերը միշտ մնում են ստվերի տակ: Այնինչն պետք է լինեն հանրային քննարկումներ, հասկանալ, թե հասարակությունն ինչպես է գնահատում տվյալ գրականությունը, տեսակետներ ստեղծել: Մեզ մոտ, չգիտես ինչու, կոծկվում է այդ ամենը, սիրում ենք թաքցնել, որ հանկարծ չիմանանք, թե ինչ գրքեր են ներկայացված:

-Հասմիկ,  մասնագիտորեն կդիտարկե՞ք  պետական մրցանակի ներկայացված գրքերը:

-Պետական մրցանակի ներկայացվել էին 48 գրքեր, որոնցից 30-ը գրականությունից դուրս էին, ինչ-որ մարդիկ բանաստեղծությունների ժողովածու էին գրել, նույնիսկ ձեռագիր վիճակով էին ներկայացրել: Պարույր Հայրիկյանն էր մի ժողովածու ներկայացրել: Այդ 48 գործերից ընտրեցինք գեղարվեստական, քիչ թե շատ գրական արժեք ունեցող 12 գործեր: Granish.org կայքում հրապարակել էինք այն 12 գրքերը, որոնք անցել էին առաջին փուլը: Հետաքրքրությունը դեռևս քիչ էր այդ գրականության նկատմամբ:

Այդ գրքերը կարելի է բաժանել մի քանի խմբի:

Վահագն Մուղնեցյանը ներկայացրել էր «Զոհանվեր» բանաստեղծությունների ժողովածուն:  Նրա և Սասուն Գրիգորյանի ներկայացրած ժողովածուները շատ թույլ էին, դասական պատկերներով, ավանդներով ստեղծված, որոնք այսօրվա գրական ընթացքը չեն մեկնաբանում:

Կային նաև օրվա հոգսերով մտահոգվող արձակագիրների ժողովածուներ՝ Գոհար Նիկողոսյանի,  Դավիթ Մկր-Սարգսյանի: Դրանք որոշ չափով սոցիալական անդրադարձումներ էին՝ պատմվածքների, Դավիթի դեպքում՝  էսսեյատիպ հուշագրություններ՝ վեպի տեսքով: Գրքեր կան, որոնք ընթերցելու համար հաճելի են, բայց ամբողջական տարրերով, ժամանակազգացողությամբ, ամրությամբ, էքզիստենցիալ, գոյապաշտական փոխանցումներով գուցե չեն բավարարում այդ սահմանը:

Բակուր Կարապետյանի՝ «Շուշեցու հիշատարակարանը» և Էդիկ Խաչիկյանի «Եվ արևը մայր մտավ լուսաբացին» պատմական անդրադարձումներով գրքերն էին: Է. Խաչիկյանի գիրքը Եղեռնի անդրադարձով վեպ էր: Դրանք գրագետ գրված գրքեր էին, բայց այդտեղ՝ որպես գեղարվեստական բարձր արժեք, որ մեր գրականությունը մեկ քայլ առաջ կտաներ, չկար:

Հետաքրքրիր բանատեղծությունների ժողովածուներ էին ներկայացրել Շանթ Մկրտչյանը և Արևշատ Ավագյանը, թեպետ Արևշատ Ավագյանի բանաստեղծություններն էլ նախկինից կտրվող էին և ավելի շատ արտահայտվել էր նրա մանրանկարչությունը, քան կոնկրետ բանաստեղծությունները: Արևշատ Ավագյանն էլ գրում է ավելի շատ օրվա հոգսերով ազդված բանաստեղծություններ, բայց որպես բանաստեղծության տեսակ, փորձում է լինել միայն օրվա տարեգրող, իսկ բանաստեղծությունն ամբողջացնելը չի ստացվում:

Ալիս Հովհաննիսյանի «Ճյուղեր, տերևներ» ֆանտաստիկ պատմավեպը հետաքրքիր էր այն առումով, որ պատմությունն ուսումնասիրված էր, պատմական տարբեր դարաշրջաններ էին համադրված, պատմիչների ստեղծագործություններն ուսումնասիրած, որը նաև մեր օրերի անդրադարձն էր: Գիրքը հետաքրքիր էր, բայց ուներ չափազանց ձգձգվածություն: Հերոսուհին հաճախ ավելի շատ պարտավորություններ էր վերցնում իր վրա՝ ինքն իրեն վեր դասելով բոլորից, պատմական ճառեր ասելով: Կարծում եմ՝ վեպը լուրջ խմբագրման կարիք ունի այն իմաստով, որ ավելի ամփոփ պետք է ներկայացվի: Կային երկար ներկայացված հատվածներ, օրինակ, դպորցի հատվածները, և կարծես, մի քանի խնդիր էր վերցրել, հաճախ հրապուրվելով ինչ-որ թեմայով, այն ավելի էր զարգացրել:

«Ամենատառապած» (կատակով եմ ասում) գիրքը Էդվարդ Միլիտոնյանի  «Է» ժողովածուն է, որը քննարկման առիթ դարձավ բոլորի համար: Առհասարակ իր պոեզիան ժամանակակից գրականության տեսակ է, բազմատարր է, կազմված է ժամանակակից պատկերաստեղծման մետաֆրային պատկերներով, պատմականի ու նոր ժամանակի իրոնիկ խաղարկումներով, որոնք հումորային մեծ շերտեր ունեն: Ինձ ավելի շատ դուր են գալիս Միլիտոնյանի՝ վաղ լույս տեսած ժողովածուները, քան՝ «Է»-ն: «Է»-ում, կարծես, գաղափարական և ժամանակային առանցքի քիչ թե շատ բացակայություն կա: Գրքում կան թույլ բանաստեղծություններ, որոնք ժողովածուն ոչ թե լրացնում, այլ, կարծես, առավել թուլացնում են:

Մյուս երկու գրքերի նկատմամբ՝ Գուրգեն Խանջյանի «Ենոքի աչքը» և Հրաչ Սարիբեկյանի «Երկվորյակների արևը», հասարակության մեջ ակնհայտորեն վերաբերմունքը կար: Դրանք առանձանում են և՛ գեղարվեստական արժեքով, և՛ ժամանակակից գրականության չափանիշներով: Դրանք գրականությունը մեկ քայլ առաջ տանող գրքեր են, որոնք ոչ սովորական անդրադարձներ են հասարակական կյանքին:

Գուրգեն Խանջյանի գիրքն ամենահաջողված գրքերից մեկն էր: Այստեղ հաղթահարված են հերոսների տարաբնույթ էությունների՝ նույն  հարթությունում ներկայացնելու խնդիրը, կա միևնույն հերոսի այլընտրանքային տարբերակը: Խանջյանը վերադառնում է ընտանիքի ստեղծման ակունքներին, որ մարդու համար կարևորն ընտանիքի գաղափարն է: Խանջյանի գրականությունն առհասարակ ընտանեկան գրականություն չէ, բայց այդ վեպում նա ստեղծում է այն, որ կարևորը ընտանիքի գաղափարն է մարդու համար:  Իհարկե, որոշ թերություններ կարող եմ նշել այդ գրքում, օրինակ, հարակից հերոսներ կան, որոնք, կարծես, թույլ են, հպանցիկ են հայտնվում:

Ինչ վերաբերում է Հրաչ Սարիբկեյանի գրքին, բոլորը գիտեն, որ այդ գրքի սիրահարը չեմ: Սակայն որպես գրականագետ չեմ կարող չասել, որ ներկայացված գրքերից սա ամենամբողջականն էր՝ գեղարվեստական մանրամասն մշակված, առանձին հերոսներով, մանրաքանդակային կոկիկությամբ: Միգուցե այս չափազանց մշակվածությունն էր, որ ինձ դուր չէր գալիս այդ վեպում՝ որպես գրականագետ: Հերոսներն այնքան կոկիկ էին, որ ինքդ մտածելու, ինչ-որ բան ավելացնելու այդ հերոսների բնույթին, տեղ չէր մնում: Գուցե նաև դա էր նյարդայնացնում, բայց այն հաջողված վեպ է: Այստեղ հղումներ կան համաշխարհային գրականությանը, Աստվածաշնչին:

-Իսկ Ձեր կարծիքով՝ ներկայացված գրքերից ո՞րն էր արժանի պետական մրցանակի:

-Պետական մրցանակի միանշանակ արժանի էին Գուրգեն Խանջյանի և Հրաչ Սարիբեկյանի գրքերը: Այդ մրցակցությանը կարող էին մասնակցել Շանթ Մկրտյանի, Ալիս Հովհաննիսյանի և Էդիկ Միլիտոնյանի գրքերը: Այսինքն՝ այս գրքերի մեջ կարող էր կատարվել ընտրություն: Ես ուրախ կլինեի, որ մրցակցություն լիներ, տարաձայնություններ լինեին: Մինչդեռ քննարկումներ առհասարակ չէին եղել հանձնաժողովում: Մի տեսակ թաքցնելու միտում էի նկատում: Առհասարակ արվեստի բնագավառում չեմ պատկերացնում, թե ինչ է փակ, գաղտնի քվեարկությունը, որովհետև բացի հանձնաժողովի անդամ լինելուց, դու նաև մասնագետ ես և քո գրականագիտությամբ, քո խոսքով պարտավոր ես կանգնել այն գրքի թիկունքին, որին դու մրցանակ ես տվել: Երբ մենք չենք խոսում այդ գրքերի մասին, որևէ տեղ հանդես չենք գալիս այդ գրքերը արժևորելու հարցում, կարծես, թերանում ենք մեր գործը կատարելուց: Կարծես, ոչ մեկին պետք չէ այդ մասնագիտությունը: Ի՞նչ է նշանակում՝ արվեստը թաքուն գնահատող մարդիկ:

-Ի՞նչ եք կարծում, Միլիտոնյանի գիրքն արժանի՞ էր այդ մրցանակին

-Ես ինքս ձայն չէի տա այս գրքին՝ անկախ ամեն ինչից: Միլիտոնյանի այդ գիրքը հերթական ժողովածուն էր իր կյանքի տարեգրության մեջ, բայց ոչ իր լավագույն գիրքը, որն արժանի էր այդ մրցանակը ստանալուն: Նշեմ, որ նախորդ պետական մրցանակը ստացել էր Հովհաննես Գրիգորյանը: Նա աներկբայորեն պետք է ստանար այդ մրցանակը, բայց նույնիսկ Հովհ. Գրիգորյանին տարիներով չեն տվել այդ մրցանակը:

-Իսկ, ըստ Ձեզ, ինչո՞ւ Միլիտոնյանը ստացավ այդ մրցանակը:

-Միայն Էդիկ Միլիտոնյան գրողի անվան համար և նաև, որ նա գրողների միության նախագահն էր, թեպետ կարող էր նախագահ չլինել, բայց ստանար այդ մրցանակը:

Շատ հեշտ է մրցանակներ տալ ավանդական հեղինակներին, որոնք արդեն վաստակ ունեն: Գեղարվեստական արժեքներով առաջնորդվելու դեպքում շատ հաճախ պետք է նեղացնել վաստակաշատներին, անհրաժեշտ է, որ հանձնաժողովի անդամը կտրուկ քայլեր կատարի, որը, կարծես, փոքր-ինչ ավելի մեծ համարձակություն է պահանջում:

Մենք սպասում էինք, որ գրողների միությունն ընտրություններից հետո որպես կառույց կփոխվեր, և Միլիտոնյանն այլ քաղաքականություն կվարեր: Իհարկե, ես հակված չեմ այն մտքին, որ ԳՄ-ում ստեղծված մթնոլորտը միայն Է. Միլիտոնյանն է ստեղծել: Ոչ, նա միայն վերջերս է եկել: Այդ ամենը տարիների հոգնածության հետևանք է: Հենց այս մրցանակաբաշխությունն էլ, մնացած դեպքերն էլ ցույց են տալիս, որ ԳՄ-ն ժամանակակից գրականության տարածմամբ զբաղվում է այնքանով, ինչքանով դա պետք է ցույց տալ ինչ-որ հաշվետվություններում, այն ջանասիրությամբ ու ջանեռանդությամբ չէ հանդես գալիս, որով պետք է  հանդես գա:

Մեր ընկերները շատ հաճախ ինձ և գրականագետ Արքմենիկ Նիկողոսյանին մեղադրում են ԳՄ-ի  նկատմամբ ավելի մեղմ վերաբերմունք ունենալու համար: Կտրվածքով նայելիս հասկանում եմ, որ հաճախ աչք ենք փակել ամեն ինչի վրա: ԳՄ-ի արած մի փոքր բանը փորձել ենք ներկայացնել շահեկան ֆոնի ներքո, բայց, ի վերջո, հոգնել ենք փնտրել այդ փոքր բաները ինչ-որ տեղ, որտեղ չկան, կարծես մեր երևակայությամբ ենք հորինում դրանք՝ հասարակության աչքին ավելի լավը ներկայացնելու համար: Մեզ ճանաչող բոլոր ընկերները կարող են փաստել, որ մենք որևէ մեկի պատվերը երբեք չենք կատարել: Միլիտոնյանը որոշ տեղերում ասել է, թե ինչ-որ մարդիկ պատվեր են կատարում: Բայց ովքե՞ր են այդ մարդիկ: Թող անուններ նշի: Մեր պատվիրատուն ժամանակակից գրականությունն է ու դրա մասին մտահոգությունները:

-Ամեն դեպքում, ինչո՞ւ դուրս եկաք գրողների միությունից: 

Գրողների միությունից մեր դուրս գալը հուսահատ քայլ էր, և ուզում էինք սթափության կոչ անել: Չեմ կարող ասել, թե հանձնաժողովի անդամներն ինչպես էին քվեարկել: Դա թող մնա իրենց խղճին: Մեր վերաբերմունքը ԳՄ-ի նկատմամբ էր, մեր հիասթափությունն այդ քվեարկությունից, որ հերթական անգամ մրցանակաբաշխության ժամանակ շահում է մարդու անունը և ոչ ստեղծագործությունը, և թող մեր անունն այսուհետ չկապվի այս միության հետ: Դուրս գալով, կարծես, փորձեցինք սահման դնել ԳՄ-ի և ժամանակակից գրականության միջև՝ ինչ-որ կերպ պաշտպանելով նրան:

Կարծես, միություն ունենք, հանձնաժողովուներ ունենք, որոնք իրենք իրենց համար որոշումներ են կայացնում, փակվում են իրենց սենյակներում, իսկ թե հասարակությունն ինչ է խոսում այդ մասին, կարծես, չի հետաքրքրում նրանց: Բայց այսօր ունենք նոր ձևավորվող քաղաքացիական հասարակություն, որի հետ պետք է հաշվի նստել: Այսինքն՝ մենք այլևս չենք կարող շարունակել տարիներ շարունակ տարվող սովետական ջայլամային քաղաքականությունը:

Գրողների միությունն այնքան է ծանրաբեռնվել վաստակաշատ գրողներով, որոնք իրենց խոսքն ասել և վերջացրել են, որոնք տպագրման, մրցանակներ ստանալու խնդիրներ են դնում, իսկ ժամանակակից հեղինակներին այդ պրոցեսի մեջ ընդգրկելու համար պարզապես տեղ չի մնում: Եվ ստացվում է, որ 30-40 տարի մենք լսում ենք նույն վաստակաշատ մարդկանց անունները և չունենք ժամանակակից գրողներ: Եթե այսպես շարունակվի, 30-40 տարի հետո ստեղծվելու է հսկայական վակուում, բայց հույս ունեմ, որ, ԳՄ-ից դուրս գրական գործունեություն ծավալելով, փորձում ենք մեղմել ստեղծված իրավիճակը՝ ժամանակակից գրողներիմ մեծ տեղ հատկացնելով  ու գրականությունը ներկայացնելով՝  առաջ տանելով ժամանակակից գրականությունը:

Լուս.՝ granish.org

Մեկնաբանություններ (3)

Alik
Միլիտոնյանն էլ լավ գրող է և հուսանք, կմաքրի գրական դաշտը: Պետական մրցանակ կարելի էր տալ նաև Շանթ Մկրտչյանին կամ Խանջյանին, մնացացի գրքերը թույլ էին, շատ գրողներ այնպես արեցին, որ ընթերցողներն այլևս չեն ուզում բացել ժամանակակից հայ գրողի գիրք: Սկսնակ գրականագիտուհին դեռ մասնագիտորեն վերլուծում չի կարողանում անել: Կարիք չկա հեգնանքով խոսեք վաստակաշատների մասին: Դեռ ոչինչ չարած մի կպեք վաստակ ունեցողներին:
Ա. Արշակյան
Դուք ինչ կապ ունեք գրականության հետը, որ որոշեք ինչ որ բան: Ձեր ուզած մարդն էս անգամ չանցավ խառնվել եք իրար: Աղջիկ ջան քանի արժեքավոր գիրք ունես կամ հոդված: Անձնական վերաբերմունքով եք առաջնորդվում: Եթե այդպես էր Բակուրին տայիք մրցանակը, թե չէ միջակից ցածր գրողների եք ռեկլամ անում:
john
ԵՍ ԱՅՍ ԱՂՋԿԱՆ ՉԵՄ ՃԱՆԱՉՈՒՄ,ԳՈՒՑԵ,ԻՆՔՆ, ԻՍԿԱՊԵՍ,ՈՐՊԵՍ ԳՐԱԿԱՆԱԳԵՏ ԼԱՎ ՄԱՍՆԱԳԵՏ Է,ԹԵԵՎ ԵՍ ԻՐ ԱՅՍ ՈՂՋ ՀԱՐՑԱԶՐՈՒՅՑԻՑ ՀԱԿԱՌԱԿ ԿԱՐԾԻՔՆ ԱՌԻ:ԲԱՎԱԿԱՆԻՆ ԻՆՔՆԱՎՍՏԱՀ ՈՒ ԻՐԱՍԱԾԻ Է ԵՐԵՎՈՒՄ, ՈՒ ԽՈՍՈՒՄ Է ԱՅՆ ՈՃՈՎ,ՈՐ ԿԱՐԾԵՍ ԹԵ ԱՌՆՎԱԶՆ ԼՈՒՍԱՀՈԳԻ ՀՐԱՆՏ ԹԱՄՐԱԶՅԱՆՆ Է ԿԱՄ ԱԼԲԷՐՏ ԱՐԻՍՏԱԿԷՍՅԱՆԸ...ՄԻՆՉԴԵՌ ԱՆԳԼԻԱՑԻՆ ՄԻ ԼԱՎ ԱՐՏԱՀԱՅՏՈՒԹՅՈՒՆ ՈՒՆԻ՝ԸՆԴԱՄԵՆԸ «SPRING CHICKEN»(ԷՍ ԳԱՐՆԱՆԸ ԾՆՎԱԾ ՃՈՒՏԻԿ) Է...

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter