HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Վազգեն Սարգսյան. գիտական դպրոցներն ու գիտական պոտենցիալն արագ վերականգնել հնարավոր չի լինի

Երիտասարդ գիտնականի ամբիոն

Վազգեն Սարգսյանը ֆիզիկամաթեմատիկական գիտությունների թեկնածու է, աշխատում է Երևանի պետական համալսարանի Հեռանկարային հետազոտությունների միջազգային կենտրոնում (ՀՀՄԿ)։ Զբաղվում է տեսական միջուկային ֆիզիկայով, ավելի կոնկրետ՝ ծանր իոններով միջուկային ռեակցիաների մեխանիզմների բացահայտման, նոր գերծանր միջուկների ստացման և այդ միջուկների կառուցվածքի ուսումնասիրությամբ. «Քանի որ նշված խնդիրները շատ ծավալուն են, և ստացված արդյունքները ողջ գիտական խմբի հետազոտությունների արդյունքն են, ապա չի կարելի հաջողությունները վերագրել միայն ինձ: Իսկ հաջողություններ իրոք արձանագրել ենք, քանի որ մեր առաջարկած տեսական մոտեցումները գտել են իրենց փորձարարական ապացույցները և ընդունված են ամբողջ գիտական հանրության կողմից»:

Վազգեն, ի՞նչ միջազգային գիտաժողովներում ու այլ գիտական ֆորումներում եք ներկայացրել Ձեր աշխատանքները, ինչպիսի՞ արձագանքներ կան։

Ընդհանրապես, գիտական ֆորումներին մասնակցելը և ելույթներով հանդես գալը մեր աշխատանքի մի մասն է կազմում: Դա մի հարթակ է, որը հնարավորություն է տալիս շփվել տվյալ բնագավառում ընդգրկված մարդկանց հետ, փոխանակել մտքեր, և, ինչո՞ւ չէ, սովորել ու փորձ ձեռք բերել: Սովորաբար, գիտաժողովների ընթացքում են ստեղծվում նոր կապեր, համագործակցության հնարավորություններ և նման միջոցառումներն են թույլ տալիս մնալ արդի գիտական խնդիրների շրջանակներում: Իմ աշխատանքները ներկայացվել են, օրինակ, հետևյալ միջազգային գիտաժողովներում՝ The International Conference on 2nd EUROPEAN RADIOACTIVE ION BEAM'10, Village de Vacances de Lamoura, (France), June 6-11, 2010; Quasifission Process in Heavy Ion Reactions, Messina, (Italy), November 8-9, 2010; 5th International Conference FUSION11, Saint-Malo (France), May 2-6, 2011; ”Extremes of the Nuclear Landscape”, Zakopane (Poland) August 27 - September 2, 2012; Conf. on Clustering aspects of nuclear structure and dynamics, Debrecen (Hungary), September 24-28, 2012; Inter. Conf. on Nuclear Structure and Related Topics (NSRT2012), Dubna (Russia), July 2-7, 2012.

Ինչ վերաբերում է հղումներին, ապա իրոք դրանք կարևոր ցուցանիշ են և արտացոլում են կատարված աշխատանքների կարևորությունն ու հայտնիությունը: Չեմ կարող հստակ նշել, թե իմ որ աշխատանքն ինչքան հղում է ստացել, բայց աշխատանքները, որ կատարվել են մի քանի տարի առաջ, միջինում ունեն 10-15 հղում: Որպես արձագանք՝ նշեմ, օրինակ, որ բոլորովին վերջերս ինձ դիմեցին Գերմանիայից և խնդրեցին կատարել որոշակի հաշվարկներ GSI կենտրոնում պլանավորված փորձերի համար, որոնցում պլանավորվում է ստանալ ծանր միջուկների նոր իզոտոպներ: Դա իհարկե մեծ ձեռքբերում եմ համարում:

Ի՞նչ միջազգային գիտական համագործակցություններում եք ընդգրկված, և ինչպիսի՞ն են դրա արդյունավետությունն ու օգտակարությունը։

Նախ նշեմ, որ հիմա գտնվում եմ գործուղման մեջ Միջուկային հետազոտությունների միացյալ ինստիտուտում (ՄՀՄԻ, Դուբնա) և աշխատում եմ տեսական ֆիզիկայի լաբորատորիայում: Այստեղ, իհարկե, անհամեմատ շատ են համագործակցության տարբեր հնարավորությունները, քանի որ այս ինստիտուտը համարվում է միջուկային ֆիզիկայի բնագավառի առաջատարներից մեկը: Օրինակ, մեր խումբը համագործակցում է Ֆրանսիայի, Գերմանիայի, Չինաստանի, Լեհաստանի և Ռումինիայի տարբեր գիտական կենտրոնների հետ: Վերջերս կապեր են հաստատվել նաև Հարավային Կորեայի հետ: Եվ քանի որ այս ինստիտուտն ինքն է հանդիսանում միջազգային կենտրոն, ապա ինտեգրվածության աստիճանը այլ երկրների գիտական համակարգերի հետ բավականին բարձր է:

Ընդհանրապես, գիտության մեջ կա ընդհանուր տենդենցիա՝ խորացնելու և լայնացնելու համագործակցությունն այլ երկրների հետ: Եվ դա բնական է, քանի որ արդի գիտական խնդիրները պահանջում են հսկայական ֆինանսական ու մարդկային ռեսուրսներ: Օրինակ, փորձերը, որ կատարվում են բարձր էներգիաներով մասնիկների ֆիզիկայում, պահանջում են մի քանի անգամ ավելի շատ ֆինանսական միջոցներ, քան մեր երկրի ամբողջ բյուջեն է: Եվ, բնականաբար, նման միջոցներ կարող են ապահովվել միայն տարբեր երկրների համատեղ ուժերով:

Նույնը կարելի է ասել նաև մարդկային ռեսուրսների մասին: Այդ ինտեգրվածությունը բխում է նաև առանձին երկրների շահերից, քանի որ, ներդնելով միայն ռեսուրսների որոշակի մասը, հնարավորություն է ստեղծվում օգտվել ընդհանուր արդյունքից: Ընդհանրապես, գիտությունն այն բնագավառն է, որ չի կարող զարգանալ և մնալ արդի մեկուսացման պայմաններում: Անկասկած, գիտական խմբերը համագործակցությունից կարող են միայն շահել:

Ի՞նչ գիտական դրամաշնորհներ եք ստացել, որքանո՞վ են դրանք կարևոր։

Գիտական դրամաշնորհ ստացել եմ մի քանի անգամ ռուսական հիմնարար հետազոտությունների հիմնադրամից՝ գտնվելով գործուղման մեջ ՄՀՄԻ-ում: Ստացել եմ նաև Լեոնարդ Էյլերի անվան կրթաթոշակ՝ Գերմանական ակադեմիական փոխանակումների ծառայությունից (DAAD) և Եվրոպական ֆիզիկոսների միության (EPS) կողմից, որը հնարավորություն է ընձեռել՝ մագիստրոսական և ասպիրանտական կրթության որոշ մասն իրականացնել Գերմանական համալսարաններում:

Անշուշտ, դրամաշնորհները գիտության ֆինանսավորման կարևոր մասն են կազմում: Որոշ դեպքերում, երբ, օրինակ, թեմատիկ ֆինանսավորման մեջ չեն ընդգրկվում միջոցներ՝ սարքավորումների կամ աշխատանքն իրականացնելու այլ միջոցների համար, դրամաշնորհները դառնում են միակ միջոցը՝ ստեղծված իրավիճակից դուրս գալու: Դա հատկապես կարևոր է փորձարարական գիտությունների համար: Ի՞նչ խոսք, դրամաշնորհները օգտագործվում են նաև գիտաժողովներին մասնակցելու ծախսերը հոգալու համար, որոնց նշանակության մասին ես արդեն խոսեցի: Հեռանկարների մասին դժվար է անել կանխատեսումներ, կարելի է միայն հուսալ, որ դրամաշնորհներ կտրվեն ավելի շատ, ավելի բազմազան և ավելի թափանցիկ եղանակներով:

Ինչի՞ հետևանք է Հայաստանում գիտության թերֆինանսավորումը, և տեսնո՞ւմ եք արդյոք լուծման ուղիներ։

Իմ կարծիքով, պատճառը միայն մեկ հանգամանք չէ: Ֆիզիկայում, սովորաբար, բարդ երևույթներ ուսումնասիրելիս, կատարում են մոտավորություններ: Առաջին մոտավորությունը տալիս է հիմնական արդյունքը, իսկ հետագա մոտավորությունները ճշտում են մտցնում հիմնական արդյունքի մեջ:

Եթե այս պատկերացումները կիրառենք թերֆինանսավորման խնդրի նկատմամբ, ապա, առաջին մոտավորությամբ, դրա պատճառը մեր տնտեսության վիճակն է: Կարո՞ղ է արդյոք գիտությունը ֆինանսավորվել մի տնտեսության կողմից, որի համար այն հետաքրքրություն չի ներկայացնում: Այսինքն, Հայաստանում նույնիսկ եթե հասարակությունը տարված լինի միայն գիտությամբ, և համապատասխան օղակներն օր ու գիշեր մտածեն միայն գիտության ֆինանսավորման մասին, միևնույն է, մենք չենք ունենա այնպիսի ֆինանսավորում, ինչպիսին զարգացած երկրներում է, քանի դեռ չունենք այդ երկրների նման տնտեսություն:

Ես մասնագետ չեմ, և դժվար թե առաջարկեմ տնտեսությունը վերափոխելու տարբերակներ, սակայն, իմ կարծիքով, նման արագ ձևափոխման ճանապարհներ կարելի է գտնել: Իսկ ահա այն, ինչ հնարավոր չի լինի արագ վերականգնել, դա գիտական դպրոցներն են և գիտական պոտենցիալը: Իմ կարծիքով, գիտական պոտենցիալը պահելու միակ հնարավորությունը միջազգային կառույցներին ինտեգրվելն է: Դա հնարավորություն կտա հուսալ, որ տնտեսության կարգավորման դեպքում մենք կկարողանանք համեմատաբար արագ վերականգնել բացթողումները և ստեղծել նոր ու արդիական գիտական կենտրոններ:

Ինչպե՞ս եք վերաբերվում գիտնականների կողմից իրենց խնդիրների բարձրաձայնմանը։ Արդյո՞ք գիտնականի միակ գործը չպետք է լինի բացառապես գիտությամբ զբաղվելը։ Եվ նա չի՞ դադարում գիտնական լինել այն պահից, երբ սկսում է մտածել իր գործով վաստակելու մասին:

Գիտնականը դադարում է գիտնական լինել միայն այն ժամանակ, երբ չի տալիս գիտական արդյունք: Իսկ իսկական գիտնականը նա է, ով հետևում է գիտական էթիկային, օրինակ, չի կեղծում ստացված արդյունքները, բարեխիղճ և պատասխանատու է վերաբերում սեփական գործին և արդյունքներին: Կարելի է լինել մեծ գիտնական, բայց, օրինակ, ո՛չ հայրենասեր կամ անպարկեշտ կամ, ասենք, մեծամիտ: Ինչո՞ւ եմ ես դա նշում, որովհետև գիտնականին վերագրվում են հատկություններ, որոնք ընդհանրապես կապ չունեն գիտնական լինել-չլինելու հետ: Ուղղակի, գիտնականները, ինչպես մյուս բոլոր մասնագիտությունների տեր մարդիկ, ունեն տարբեր բնավորություններ: Որոշները պատրաստ են պայքարել, իսկ որոշները նախընտրում են հարմարվել, որոշները պատրաստ են ստիպել, իսկ մյուսները զիջում են ամեն ինչում:

Գիտնականները հասարակության սովորական շերտ են՝ նրան հատուկ բոլոր հատկանիշներով: Պահանջում է նա նյութական բարիքներ, թե ոչ՝ ընդհանրապես կապված չեն նրա լավ գիտնական լինելու կամ չլինելու հետ: Եթե նա տալիս է լավ գիտական արդյունք, ապա նա գիտնական է: Ինչ վերաբերում է ամբողջ ժամանակը բացառապես գիտությանը նվիրելուն, դա նույնպես դեռ լավ գիտնական լինելու չափանիշ չէ: Օրինակ, Լանդաուն սովորաբար աշխատում էր կես օր, իսկ Էյնշտեյնը ավելի շատ զբոսնում էր, քան աշխատում: Կրկնում եմ՝ գիտնականը դադարում է գիտնական լինել, եթե չի տալիս գիտական արդյունք:

Իսկ երիտասարդ գիտնականների ֆեյսբուքյան նախաձեռնությունը կարող է միայն ուրախացնել: Ավելին, իմ կարծիքով, սա մեր հասարակության մեջ տեղի ունեցած խորքային փոփոխությունների արտահայտումներից մեկն է: Ցանկացած զարգացած հասարակության մեջ պահանջը իշխանությունների նկատմամբ ներկայացվում է ներքևից և հաճախ՝ նման նախաձեռնությունների միջոցով:

Եվ եթե մեր հասարակությունը հասել է այն գիտակցությանը, որ իշխանություններին կարելի է պահանջ ներկայացնել, այլ ոչ թե խնդրել, դա ողջունելի է: Եվ իհարկե, պատահական չէ, որ դա իրականացավ հենց երիտասարդ գիտնականների կողմից, քանի որ երիտասարդներն են հասարակության ամենաակտիվ շերտը, իսկ գիտնականներն ինչ-որ տեղ պետք է հանդիսանան նման հասարակական շարժումների առաջավորներից:

Տեսնո՞ւմ եք արդյոք վերջին տարիներին դրական միտումներ գիտության կազմակերպման ու խրախուսման հարցերում։

Դրական միտումներ տեսնում եմ: Կարելի՞ է արդյոք դա բավարար համարել, դժվարանում եմ պատասխանել, քանի որ չեմ պատկերացնում այն աշխատանքի ծավալները, որ անհրաժեշտ է կատարել:

Որքա՞ն է տարածված գիտական աշխարհում կոռուպցիան։

Այդ հարցին չեմ կարող պատասխանել, քանի որ անձամբ ես չեմ հանդիպել: Ասեմ ավելին, ես ոչ մի համատեղ աշխատանք չունեմ իմ վերադասների հետ: Ինչ վերաբերում է կոռուպցիային, ապա եթե երկրում կա կոռուպցիա բոլոր օղակներում, և որի մասին խոսվում է նույնիսկ ամենաբարձր մակարդակով, ապա մի՞թե կարող է կոռուպցիա չլինել առանձին մի ճյուղում: Հարց կարող է լինել միայն մասշտաբների մասին: Չտիրապետելով բավարար վիճակագրական տվյալների՝ ճիշտ չի լինի գնահատականներ տալ: Ուղղակի, եթե վերցնենք գիտությունը՝ որպես համակարգ, ապա քանի որ ֆինանսական հոսքերն այստեղ մեծ չեն և համեմատաբար թափանցիկ են, կարելի է ենթադրել, որ գիտական համակարգն, ըստ ամենայնի, ամենաքիչ կոռումպացված համակարգն է:

Ինչքա՞ն ժամանակ եք աշխատել արտասահմանում, որտե՞ղ։ Ի՞նչ հիմնական տարբերություններ կթվարկեք՝ Հայաստանում և դրսում գիտական աշխատանքով զբաղվելու հարցում։

Աշխատել եմ Գերմանիայում և Ֆրանսիայում: Երկարատև գործուղման մեջ եմ գտնվել ՄՀՄԻ-ում: Եթե հաշվենք նաև գործուղումները տարբեր երկրներ, ապա ավելի քան 8 տարի: Առաջինը, որ խիստ աչքի է ընկնում, դա գիտական միջավայրն է: Օրինակ, Ֆրանսիայում գիտական սեմինարի մասնակիցների միջին տարիքը հազիվ թե հասնի 40-ի: Չինաստանում, օրինակ, որոշ գիտական խմբերում ասպիրանտները պարտավոր են մասնակցել բոլոր գիտական ելույթներին և փորձել հարցեր տալ անգլերենով: Դրա միջոցով նրանք փորձում են անկաշկանդ դարձնել իրենց ապագա երիտասարդ գիտնականներին:

Տարբերություններն իհարկե շատ են: Որոշ դեպքերում այդ տարբերությունները պայմանավորված են այն ուղով, որով անցել է գիտությունն այդ երկրներում, որոշ դեպքերում՝ ֆինանսական հնարավորություններով, իսկ որոշ դեպքերում՝ այն քաղաքականությամբ, որ վարում է տվյալ գիտական հաստատությունը: Ցանկացած դեպքում, գլխավոր նպատակը պետք է լինի՝ ստեղծել միջավայր, որտեղ հաճելի կլինի աշխատել:

Երկարաժամկետ տեսլականով Հայաստանո՞ւմ եք պատկերացնում Ձեր ապագան, մասնագիտական հետագա աճը, թե՞ արտասահմանում։

Դժվար հարց է: Իմ կարծիքով, գիտնականը պետք է ունենա ազատ տեղաշարժվելու հնարավորություն: Գիտության մեջ դա անհրաժեշտ պայման է: Իսկ աճի համար միշտ պետք է ձգտել մրցակցության և միջավայրի, որը դրա հնարավորությունը կտա: Հուսով եմ, որ որոշ ժամանակ անց նման պայմաններ կստեղծվեն նաև Հայաստանում:

Ի՞նչ կմաղթեք հայաստանյան գիտական հանրությանը։

Կմաղթեի հաղթանակներ, և՝ ո՛չ միայն գիտական բնագավառում:

Զրուցեց Մանե Հակոբյանը

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter